Our Wedding

Daisypath Anniversary tickers

Anniversary..

Daisypath Anniversary tickers

15 Jan 2011

Mandi bersama...?!!

Assalammualaikum w.r.t

korunk2 pernah x dengar tentang amalan nabi Rasulullah SAW bermandi bersama2 isteri2 nya..?
bila saya dgr tntg amalan ni , saya pon terkejut..
then cuba mencari hadis or cerita yg sahih tntg ap yg sy dgr tu...
DAN....
SAYA DAH JUMPA...!!!

saya byk kali cakap ngan mama ayah saya tentang pasal suami isteri mandi bersama ni...
kadang2 gurau dgn diorg pasal ni..
diorg kata " buang tebiat ke..?"
byk org2 tua yg berada di Malaysia merasakan benda ni buang tebiat...
sbb mandi bersama kn...
mereka menganggapkan mandi bersama ni dianggapkan amalan yg tidak berapa sopan, dan tersasar dr ajaran Islam...
TAPI...

Mandi bersama ni sekaligus dapat menimbulkan rasa dihargai bagi isteri
dan juga menambahkan kasih bagi suaminya...

meh meh sini saya nak tnjuk kan bukti...

Imam Al-Bukhari meriwayatkan yang bermaksud:
" Daripada Aisyah R.Ha berkata : aku sentiasa mandi bersama dgn Nabi SAW daripada satu bekas. tangan kami sama-sama berselisih (ketika menggunakan air dalam bekas itu) " (Sahih Al-bukhari: hadis no: 253)

tengok2 tu...betapa romantik nya nabi dulu kan....
mandi yg dimaksudkan bukan sahaja mandi harian sahaja tp termasuk juga mandi jinabah (mandi wajib)...itu pon dilakukan bersama2...
oooooh...
betapa romantik dan tenang nya kalau begitu kan....

DAN juga..
merujuk pada (Sunan An-Nasai:239)
"Nabi pernah bermandi sambil bergurau-gurau, mereka berdua bermain-main air, dgn berebut2 mengambil air sehinggakan Aisyah dalam suasana sedang berseronok-seronok meminta kepada Nabi agar air itu disimpan untuknya kerana semuanya telah diambil oleh Nabi SAW."

bila membayangkan menghayati amalan Nabi itu,
conclusion kebaikan nya adalah:
- dapat releasekan tension suami yg penat mencari rezki..
-dapat mengeratkan lagi silaturrahim antara suami isteri..
- dapat mengukuhkan institusi rumah tangga...

Demikianlah pedoman berumahtangga yang dipetik dari Rasulullah SAW..

No comments:

Post a Comment

layan.....:)